Správy

Janiš má obavy, že budeme len odvolávať riaditeľov

15-05-2011 Predseda parlamentného výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu Stanislav Janiš (SDKÚ-DS) má v súvislosti s odvolaním šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti obavu, aby sme štyri roky len neodvolávali, nerobili konkurzy, nemenili riaditeľov, nesúťažili, ale niečo aj postavili.

Stavebníctvo na Slovensku môže podľa Janiša skončiť ako zbrojný priemysel v minulosti.

BRATISLAVA 15. mája – Predseda parlamentného výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu Stanislav Janiš (SDKÚ-DS) má v súvislosti s odvolaním šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti obavu, aby sme štyri roky len neodvolávali, nerobili konkurzy, nemenili riaditeľov, nesúťažili, ale niečo aj postavili.

“Toto od nás očakávajú ľudia na východe, ktorí potrebujú seriózne spojenie so západom republiky, ľudia na Turci, kde je situácia už neúnosná,“ uviedol pre agentúru SITA Janiš. Podľa neho odvolaný šéf NDS Alan Sitár vedel, kde je sever, kde najviac tlačí topánka a ako ide NDS veci riešiť.

NDS prevzal po zrušení PPP projektov, bez pripravených projektov na pokračovanie výstavby a to poznačilo počiatočnú činnosť NDS. Nepripravenosť projektov sa podpísala aj pod zrušenie súťaže na II. úsek Jablonov – Jánovce,“ konštatoval Janiš.

Janiš už nechce PPP projekty

Ak sa podľa Janiša masívne v dohľadnom čase nezačne výstavba diaľnic, nezačnú sa reálne využívať eurofondy, ktoré majú smerovať do stavebníctva, tak stavebníctvo na Slovensku môže skončiť ako zbrojný priemysel v minulosti. “Stav v tomto segmente slovenského hospodárstva je hrozivý. Dnes je výstavba diaľnic kľúčová pri udržaní stavebníctva nad vodou. Stredné a malé stavebné firmy vrátane živnostníkov, ak sa výstavba nespustí, sú doslovne ohrozené na živote,“ vyhlásil Janiš.

Janiš je proti tomu, aby pokračovali PPP projekty. “Tak, ako boli nastavené podmienky financovania, rozhodne nie. Hlavne na 30-ročnej prevádzke a údržbe by sme 30 rokov krvácali. Bolo by vhodné porovnať náklady štátu, ktoré bude platiť súkromnému investorovi na prevádzku a údržbu R1 Nitra – Tekovské Nemce a obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 51 km stavanej cez PPP projekt Ficovej vlády s nákladmi toho istého štátu na celú zostávajúcu diaľničnú sieť na Slovensku. Porovnať len tieto náklady by bolo určite zaujímavé číslo v prospech súkromného investora,“ upozornil Janiš.

Kritika ministerstva

Vo veľmi blízkej budúcnosti bude podľa Janiša potrebné zamerať sa hlavne zo strany ministerstva dopravy aj na minimalizovanie rôznych bankových produktov zo strany štátu voči zhotoviteľom vo forme napr. bankovej zábezpeky, zádržného počas celej výstavby, zádržného po ukončení výstavby … a hlavne v dĺžke splatnosti faktúr zhotoviteľovi po prebratí prác investorom. “Administratívna dĺžka posudzovania faktúr na ministerstve je neuveriteľná. Ak NDS dokáže cca do 20 dní odkontrolovať vecnosť faktúry, nerozumiem, prečo by na ministerstve dopravy mala faktúra behať medzi úradníkmi ďalších cca 60 dní. To je veľmi drahá administratívna kontrola faktúr,“ vyhlásil Janiš.

Toto administratívne zdržiavanie faktúr stojí zhotoviteľa peniaze, lebo na preklenutie si musí peniaze požičiavať od bánk aj s úrokmi.

“Tieto úroky, ktoré idú pre liknavosť štátu bankám, by som radšej videl na výplatných páskach robotníkov na stavbe,“ dodal.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vo štvrtok odvolal z funkcie generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Alana Sitára. Ako na štvrtkovej tlačovej besede uviedol minister, dôvodom sú otázne zákazky, ktoré si objednala NDS ešte pred sprísnením pravidiel verejného obstarávania. Ako uviedol Figeľ, má vážne výhrady k účelnosti a výhodnosti týchto zákaziek a so Sitárom majú na to rozdielne názory.

Zdroj: SITA

Pošli na Facebook pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

« späť

Na Facebooku